Het signaal is duidelijk

20 maart 2014

Het signaal is duidelijk

Wat een gewéldig verkiezingsresultaat hebben we behaald! Meer mensen dan ooit hebben in Nieuwegein gekozen voor de SP, voor 100% sociaal. En het signaal is duidelijk: de mensen die de moeite namen naar het stemlokaal te gaan hebben ondubbelzinnig laten weten dat ze dit kabinet niet meer willen, dat het beleid, waar PvdA en VVD zo amechtig probeerden publieke steun voor te vinden massaal is afgewezen. En terecht, alle  kletspraatjes van PvdA en VVD hebben niet kunnen verhullen dat de narigheid nog lang niet voorbij is. Sterker nog, velen vragen zich af of de ellende juist door het gevoerde beleid van Rutte en Samsom niet nodeloos wordt verlengd.

Desondanks blijven die heren natuurlijk gewoon op het pluche zitten. Hier en daar wordt op lokaal niveau iemand tot zondebok gemaakt voor de slechte verkiezingsuitslag en dus geslachtofferd, maar daarna is het weer landelijke PVVDA ellende as usual. Onder het mom van rust in de tent en politieke stabiliteit, want dat is goed voor het land,  wil deze regeringsploeg onverdroten voort gaan met haar afbraakgedoe. Dat het land er meer gebaat bij zou zijn als die lieden en hun partijen eindelijk eens zouden opkrassen komt niet in hun hoofd op.

We hebben wel verloren maar zijn niet verslagen, zo probeerde Diederik Samsom zijn sterk gereduceerde aanhang nog op te monteren. Maar hij en zijn PvdA willen koste wat het kost doorgaan op de ingeslagen weg. Tja, dan komt de finale klap vanzelf wel heel snel dichterbij. Alle reden om de campagnematerialen nog niet definitief op te bergen.

Een grote winnaar zijn ook de jongens en meisjes van D66. Die hebben vooral in een aantal steden flink gewonnen en mogen zich meer dan ooit een grote stadspartij noemen. Nadruk op onderwijs en hervormen (lees verslechteren) van allerhande sociale voorzieningen, hebben deze klup onder leiding van de goedgebekte, maar in veler ogen glibberige, ex burgemeester van Wageningen gebracht waar ze nu is.

Maar veel stemmers hebben waarschijnlijk  niet beseft dat dit puur neoliberale gezelschap de grote gedogers zijn geworden van het huidige afbraakkabinet. En dat dit klupje bestaat uit  eurofanatici, die het liefst vandaag nog NL als een soort Europese provincie zouden uitleveren aan de ondoorzichtige door lobbyisten beheerste bureaukliek in Brussel. Wat dat betreft zal het de jongens en meisjes straks bij de volgende verkiezingsronde voor het z.g. Europese parlement waarschijnlijk wel heel anders vergaan.

Ondertussen gaan in veel gemeenten de onderhandelingen voor de vorming van nieuwe colleges beginnen. Dat wordt een heidens karwei, omdat niemand weet, wat er precies door de PVVDA regering over de schutting van de gemeentes wordt gekieperd – en vooral hoeveel geld Rutte en Samsom daarvoor nog over hebben. Het gaat hier natuurlijk gewoon om een ordinaire en  gigantische bezuinigingsoperatie, wat voor verhullende kreten en teksten er door diverse bewindstypes ook worden gebruikt.

Spannende weken dus, vooral voor al die SP afdelingen die nu de kans krijgen voor het eerst mee te besturen onder het motto 100% sociaal.  En we streven allemaal naar gemeenten waar vanaf nu menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit het bestuurlijke uitgangspunt zullen zijn.

Aan ons als SP Nieuwegein zal het zeker niet liggen.

Emile Grivel

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.