Duidelijk toch?

27 februari 2014

Duidelijk toch?

De verkiezingsstrijd is in alle hevigheid losgebarsten. Nou ja , losgebarsten, hij is begonnen. De politieke degens werden voor de eerste maal gekruist in het NBC, maar of de nieuwsgierige zwevende Nieuwegeinse kiezer daar veel wijzer is geworden mag worden betwijfeld. De bekende regentenpartijen kwamen met hun gebruikelijke praatjes voor de dag.  Die kwamen er op neer dat men het in Nieuwegein heus nog niet zo slecht heeft geregeld en, mocht het allemaal slechter worden, dan hoeft men nog niets te vrezen.

Startende woningzoekenden kunnen dan bijvoorbeeld rustig  bij de gemeente aankloppen voor een lening –  en iedereen die zorg nodig heeft, zal dat ook gegarandeerd krijgen. Hoe, ja dat is natuurlijk de vraag. Zorg zeker wordt dat genoemd. Dat die zorg vanuit Den Haag door dezelfde club zo goed als afgebroken wordt, daar hoor je ze niet over. Net zomin als over de door hun Haagse beleid veroorzaakte explosieve huurstijgingen om maar eens wat te noemen.

Een andere partij legt in haar vrome voornemens weer hele andere accenten. Daar nauwelijks iets over de in hun ogen waarschijnlijk  boterzachte zorgsector, maar stevig inzetten op bijvoorbeeld zoiets als een  illegalenjacht. Die klopjacht  blijft natuurlijk voorbehouden aan de politie, maar deze partij prijst altijd elk particulier initiatief en zal dan ook zeker burgers niet ontmoedigen de politie in haar taak actief te ondersteunen. “Illegalen worden opgepakt en afgevoerd”  zou een ferme verkiezingskreet van hen kunnen zijn. Alleen is dié nog niet op de bekende posters verschenen. Men is blijven hangen in 2012 slogans zoals “vandalen betalen”.

En dan is er nog de afdeling van de speeltuinvereniging van de olijke ex burgemeester van Wageningen. De club die ooit opgericht was om het vermolmde politieke bestel op te blazen, maar nu vooral haar best doet om in Nieuwegein op het pluche te blijven plakken. De kreet “nu vooruit”doet vermoeden, dat de afgelopen periode er één is geweest van stilstand of erger, achteruitgang. Dat ze daar dan zelf debet aan zijn hoor je ze niet vertellen, maar die jongens en meisjes hebben toch echt 4 jaar op een Nieuwegeinse bestuurszetel gezeten. Niets van gemerkt zeker? Zij zelf waarschijnlijk ook niet.

Goed, de electorale schermutselingen zijn begonnen. Er komen nog wat debatjes aan en dan mag men naar de stembus. Bedenk dan vooral, welke partijen het hier, maar ook in Nederland, het nu al jarenlang voor het zeggen hebben. Partijen die nu aangesproken kunnen - en moeten  worden op de werkelijk rampzalige sociale situatie waar gemeenten – en dus ook Nieuwegein – binnenkort mee te maken krijgt.

En men mag roeptoeteren wat men wil, maar één ding staat vast: de SP draagt voor de huidige malaise en wantoestanden geen enkele verantwoordelijkheid, iets wat die anderen ons notabene nadragen. En die anderen kloppen zichzelf dan ook nog eens fier op de borst dat zij wél die verantwoordelijkheid hebben genomen. Nou, dat hebben we gemerkt, de gevolgen zijn er inderdaad dan ook naar.

Al met al moet die keus op 19 maart nou toch niet zo moeilijk meer zijn.  Ga daarom naar de stembus en maak van uw democratische recht gebruik om eindelijk eens af te rekenen. Af te rekenen met de regenten, af te rekenen met de partijen die zelf zo trots medeverantwoordelijk zijn voor: het opdoeken van verzorgingstehuizen en de daardoor gedwongen verhuizing van ouderen en bejaarden, dwangarbeid door uitkeringsgerechtigden, het afpakken van studiebeurzen, ongeëvenaarde huurstijgingen, failliete pomphouders in de grensstreek, een record werkeloosheid en faillissementen, het opheffen van de sociale werkplaatsen en het in de steek laten van de mensen daar, wachtlijsten bij voedselbanken, totale ontmanteling van de thuiszorg, een aankomende ontslagtsunami in de zorg en vele duizenden overbelaste mantelzorgers. En dan laten we de diverse partijschandalen nog buiten beschouwing.

En dat alles vanwege geld. Bij die partijen tellen de mensen allang niet meer mee, maar wordt uitsluitend het geld geteld, al doen ze het nu heel even anders voorkomen, want verkiezingen…..

Duidelijk tóch?

Ik dacht het wel.

Emile Grivel

Reacties

En dan er maar van uit gaan dat de burgers straks tijd en capaciteiten hebben om te zorgen voor hun oude of zieke over buurman. Wat zal men schrikken als straks de participatie wordt opgelegd. Menigeen heeft geen idee wat er te wachten staat. Dan nog zijn er soms mensen die zeggen: "Stemmen? Ach nee. Het heeft toch geen zin". Nou, daar komen de niet-stemmers dan straks wel achter! Helaas...

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.