De zorg is onze belangrijkste graadmeter van beschaving

27 februari 2014

De zorg is onze belangrijkste graadmeter van beschaving

Vandaag was de laatste raadsvergadering van deze Raadsperiode en het college was erop gebrand om nog voor de verkiezingen de kaders voor de zorg vanaf 2015 vast te stellen. Hoewel er landelijk nog zeer veel discussie is over de haalbaarheid van de nieuwe zorgwetten en de vakbonden en ook de SP vragen om uitstel, worden overal in Nederland door de gemeenten nieuwe kaders vastgesteld. Vanavond stemde de SP als enige partij tegen deze kaders. Dat is een zorgelijke conclusie.

De andere partijen in de Raad redeneren dat het beleid nu eenmaal door Den Haag wordt gemaakt en dat we dat als gemeente maar te volgen hebben. Daar is in principe weinig tegen in te brengen. Maar we moeten hier wel even stilstaan bij de omvang van wat er hier van de gemeenten gevraagd gaat worden.

Met een enorme korting op de budgetten van de thuiszorg, moeten gemeenten hun burgers en vrijwilligersorganisaties zo ver krijgen dat ze de overheidstaken gaan overnemen. De budgetten voor de huishoudelijke hulp worden bijna gehalveerd en juist daar begint die hele zwaarwichtige taak in de hele zorgketen. De SP is al jaren bezig om uit te leggen dat die huishoudelijke hulp veel meer is dan poetsen. De thuiszorgmedewerkers signaleren allerlei problemen en krijgen een opleiding om dat te kunnen.

Wanneer ouderen vereenzamen, zichzelf verwaarlozen, of ziek zijn, is het vaak alleen de thuishulp die dat oppikt en aanvullende hulp inschakelt. Wanneer 40% van deze taak wordt wegbezuinigd gaat de signaleringsfunctie grotendeels verloren. Dit argument komt nog altijd niet aan.

De voorstellen van het college staan vol met vage omschrijvingen. Er komen speciale wijkteams, maar die precies tijd voor krijgen en welke taken ze gaan uitvoeren en hoe, dat is allemaal onduidelijk. Op welke manier we gaan garanderen dat we alle hulpvragen in beeld hebben, dat blijft in het ongewisse.

De partijen in de raad eisten vanavond allemaal aandacht voor de kwetsbare groepen, of het nu ouderen zijn, de kinderen of gehandicapten. Deze mensen mogen niet tussen de wal en het schip raken! Natuurlijk wil niemand dat en de SP zeker ook niet. Maar de garantie dat we alle zorgbehoeftigen in beeld hebben en houden kunnen we niet meer bieden als er zo gekort wordt. De zorg die we vroeger alleen aan professionals overlieten, moet nu gedaan worden door vrijwilligers die ondanks hun zeer goede bedoelingen niet gekwalificeerd zijn om een goede signalering uit te voeren. De vrees van de SP is dat het vanaf hier van kwaad tot erger zal worden. Problemen die niet in eerste instantie worden opgemerkt, zullen eerst moeten verergeren voordat ze alsnog genoeg gaan opvallen. De kosten om deze verergerde problemen op de pakken, zijn altijd hoger dan in een eerder stadium.

Het ergste is dat de meeste partijen zich al hebben overgegeven aan de nieuwe plannen en kennelijk ook nog denken dat de kwaliteit die we gewend waren en wat de SP betreft een graadmeter voor onze beschaving is, gehandhaaft kan blijven. Daar zal helaas geen sprake van zijn en ik kan alleen maar hopen dat ik ongelijk heb.

De andere partijen verwijten de SP dat we mensen bang maken voor wat er komen gaat. Niet dat ik mensen angst wil aanjagen, maar bezorgdheid is wel echt op zijn plaats. Los van de omvang van de bezuinigingen is het tempo waarmee de gemeenten dit moeten doorvoeren zeer schadelijk. Vanaf 2015 moet dit nieuwe beleid effectief zijn en dat is een verandering die gemeenten niet op een verantwoorde wijze kunnen doorvoeren in zo'n korte tijd. Hiermee wordt het risico op een financieel fiasco groter, want als de burger de taken niet overneemt, en er een gat valt, dan zal de gemeente toch moeten inspringen. Hier verkijkt men zich heel erg op kan ik u verzekeren. De SP is ervan overtuigd dat als dit beleid wordt doorgezet, alle gemeenten uiteindelijk zullen leeglopen op de zorgkosten.

Deze discussie is nog lang niet voorbij. De campagne voor de verkiezingen op 19 maart is nog maar net begonnen. Voor de thuiszorg en de clienten lijkt het al te laat. De heersende machten hebben dit onuitvoerbare beleid al geslikt als zoete koek en hebben geen idee waar dit straks op uit gaat draaien.

De verkiezingen op 19 maart zijn lokaal, maar het effect van de uitslag zal wellicht ook landelijk zijn. Wij zullen er in elk geval alles aan doen om mensen ervan te overtuigen niet op een partij te stemmen die deze ellende heeft veroorzaakt. De zorgzekerheden zoals de PvdA die noemt zijn niet langer hard te maken. Als deze plannen echt doorgaan, dan verliezen we voor altijd een kwaliteitsniveau in de zorg waar we altijd trots op konden zijn. Niet alleen de budgetten worden nu gekort, het eigenlijke afdingen vind plaats op het niveau van onze beschaving. Daar gaan de komende verkiezingen over.

Martijn Stekelenburg,