Kinderachtige discussie over zondagsopening

17 januari 2014

Kinderachtige discussie over zondagsopening

Vanavond deden een aantal partijen opnieuw een poging de koopzondagen door de gemeenteraad te krijgen. In de commissie werd een 'initiatief' van D66, PvdA, VVD, Fractie van der Zalm en ONS besproken. Ik noem  D66 als eerste, want geen andere partij had een dergelijk voorstel kunnen verzinnen. De hele toon van het voorstel klonk als een 'lekker puh' van een verongelijkte kleuter.

Het zal de betreffende partijen een zorg zijn hoe het voorstel wordt aangenomen. De D in de naam van D66 stelt niet veel meer voor, blijven alleen de 66 drogredeneringen over waarmee het 'initiatief zondagsopening' is samengesteld. Hoewel de Raad een maand geleden de koopzondagen afwees, nam D66 daar geen notie van. Niks democratisch besluit. We zullen het systeem een frustreren met een onzinnig stuk.

Dat partijen een bepaalde overtuiging hebben, dat is hun goed recht. Dat men zich niet kan vinden in een raadsbesluit, ook goed te begrijpen. Als je daar niet tegen kan, heb je in de politiek niets te zoeken. Echter, als je zo slecht tegen je verlies kan dat je probeert via een omweg alsnog je gelijk te halen, dan wordt het een democratische partij onwaardig.

Ik had er veel respect voor gehad als Erik van de Voort van D66 gewoon had toegegeven dat de inhoudelijke argumenten onder het voorstel op opportunistische wijze bij elkaar waren gesprokkeld. Een beetje van alles wat, zonder te overtuigen, slechts bedoeld om een herstemming af te dwingen omdat de voorstanders geen meerderheid hadden kunnen organiseren tijdens de eerste stemming. Het ging toen al heel knullig allemaal.

Maar van de Voort deed alsof zijn neus bloedde en bleef volharden in zijn zogenaamde argumenten. Ja dat brengt de opstandigheid in mij naar boven en ik probeerde eens iets: 'Voorzitter de heer van de Voort komt over als een kleuter met een koekje achter zijn rug die blijft volhouden dat hij geen koekje heeft. Voor een kleuter is dat nog schattig, voor een volwassen man eigenlijk een beetje genant en erg doorzichtig'. Het hielp niet.

Er gaat in elk geval weer over gestemd worden aan het einde van de maand. En waarschijnlijk gaat het weer stranden. Dan hebben we altijd de verkiezingen nog om dit onderwerp fijn terug te laten komen. De dreinende kleuter weigert zijn koekje los te laten.

Martijn Stekelenburg

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.