Schimmig stemgedrag in ronde twee voor zondagsopening

20 december 2013

Schimmig stemgedrag in ronde twee voor zondagsopening

Nadat aanvankelijk de stemming over de extra koopzondagen in het water viel was vandaag poging twee om deze opening er alsnog doorheen te krijgen. Een aantal partijen waaronder PvdA en VVD willen koste wat kost de zondagsopening verruimen. Dit terwijl ze er in Utrecht al steeds meer achterkomen dat die extra zondagen geen klap extra omzet opleveren. Maar dat laten we voor het gemak maar even buiten beschouwing.

De eerste keer ging het mis omdat bepaalde raadsleden uit het kamp van de voorstanders op vakantie waren of om andere redenen afwezig waren. Dat was knullig geregisseerd voor partijen die zoveel waarde hechten aan de invoering.

Vanavond dreigde het weer uit de hand te lopen. De raad was weer niet compleet maar er leek een zeer krappe meerderheid aanwezig om het voorstel voor de verruiming van de openingstijden erdoor te kunnen jassen. Maar toen gebeurde er iets moois.

Wanneer een initiatiefvoorstel wordt ingediend kan de raad kiezen om er gelijk over te stemmen. Ook kan men besluiten dat er eerst in de commissie over gesproken moet worden. Grappig genoeg waren er vanavond onder de voorstanders van de zondagsopening ook voorstanders van het eerst bespreken in een commissie. Wat betekent dit allemaal eigenlijk?

Dit is werkt als volgt uit; het voorstel gaat eerst naar de commissie en wordt in januari op de agenda geplaatst. Het prachtige toeval wil dat er die maand een aantal raadsleden van de voorstanders afwezig zijn waardoor er geen meerderheid zal zijn en deze terugkerende idiote voorstellen over de openingstijden hopelijk ophouden.

De voorzitter maakte een rondje langs de fracties om te kijken wat men wilde: meteen behandelen, of toch eerst naar de commissie. De meerderheid, hoe verrassend wilde het naar de commissie hebben. Dat was een doorn in het oog van de voorstanders. Zij voelden hoe zij langzaam terrein en gezicht aan het verliezen waren.

De voorstanders voerden allerlei idiote argumenten aan om het voorstel direct te behandelen. De meerderheid van de winkeliers zou voor zijn; een onderzoek van Ieders Belang toont het totale tegendeel aan. Saillant detail: In het onderzoek van de voorstanders was aan de winkeliers gevraagd of ze voor of tegen waren. Voor de winkeliers die niet hadden gereageerd op de enquete, ging men er maar voor het gemak van uit dat ze voor waren. Ja zo kan ik ook meerderheden bij elkaar krijgen!

Ook zei een van de voorstanders dat de 'argumenten al voldoende gewisseld waren' in de commissie de vorige keer dat we erover gepraat hadden. Waarom gaan we er dan weer over stemmen? Omdat men het niet met de uitslag eens was! Als een verongelijkte kleuter die steeds blijft vragen om een koekje en dat niet krijgt, willen de voorstanders voorstellen blijven indienen om toch hun zin te krijgen. Wat gaan we allemaal nog zien de komende maanden? Moties, amendementen, initiatieven, steeds iets anders geformuleerd, en steeds niet de stem vertegenwoordigend van de kleine zelfstandige. Nee de stem van een enkeling klinkt hierin door en waarschijnlijk ook de stem van de grootwinkelketens die het liefst 365 dagen per jaar en 24 uur per dag open zouden willen zijn.

De VVD had de meest slemielige houding. Omdat de rest van de raad al aan het woord was geweest en ze doorhadden dat een snelle overwinnig er niet in zou zitten, zeiden ze ineens dat ze het voorstel ook eerst in de commissie wilden bespreken. Zorgvuldigheid voor alles voorzitter! Terwijl we ze op de gang hadden horen vloeken over het feit dat er weer geen meerderheid zou zijn, speelden ze in de raad weer mooi weer.

Volgens mij moeten niet de winkels op zondag open, maar de dakramen in de bovenkamers van de voorstanders. Een frisse wind kan hen mogelijk tot rust en inzicht brengen: Een meerderheid van de winkeliers wil geen extra koopzondagen. Die ene dag rust is hen veel waard.

In januari praten we verder en waarschijnlijk niet voor het laatst. Deze hardekern zondagsrustverstoorders zullen geen kans onbenut laten om hun zin te krijgen. Zoals je de gefrustreerde kleuter ziet doen: steeds de zelfde drammerige argumenten opnieuw opdreunen, komt niet over. Ook kleuters moeten leren dat 'nee' 'nee' is.

Martijn Stekelenburg