Corona valt ook de democratie aan?

4 april 2020

Corona valt ook de democratie aan?

Foto: SP

U heeft het al gezien, de deskundigen bepalen momenteel het beleid in Nederland. Naast de corona-crisis is er überhaupt niets meer aan de hand zo lijkt het. Als dit nog een paar maanden aanhoudt, zal het economisch beleid belangrijker worden verwacht ik. Maar ondertussen ligt de democratie op zijn gat spreekwoordelijk gezegd.

Ik hoorde Rutte op TV zeggen dat we naar elkaar moeten omkijken en met name naar ‘de ouderen en zwakkeren onder ons’. Dat kan geen tekst geweest zijn die hij zelf verzonnen heeft! Het zou voor het eerst in zijn politieke carrière geweest zijn als hij het zelf voor de onderkant van de samenleving zou opnemen.

Het is duidelijke aanwijzing dat Rutte momenteel gewoon zegt wat hem wordt voorgekauwd door de deskundigen, op zich een verademing of niet? In dit voorbeeld zeker, maar het betekent dus wel dat de democratie even in de ijskast gezet is. Even geen tijd voor gedoe en lastige meningen. We moeten nu handelen op basis van feiten en deskundige adviezen! Dat zouden we natuurlijk altijd moeten doen, maar nu kunnen we even niet anders.

Mijn vrees is wel dat de ‘democratie’ terugslaat met wraak als de situatie niet snel onder controle komt. De economische schade en dreigende massawerkeloosheid, zeker ook bij zelfstandigen, zal grote onrust veroorzaken. Het social distancing zal niet meer van kracht zijn als mensen massaal de straat op gaan om hun bestaansrecht op te eisen.

Rutte mag nu nog de deskundigen naar de mond praten, als de situatie erger wordt, zal de liberaal in hem toch weer de macht grijpen en in de oude stand schieten. Het is ieder voor zich en de persoonlijke belangen gaan weer boven die van de groep met alle schadelijke gevolgen van dien. In de USA worden al massaal wapens en kogels gehamsterd, dat hebben we hier gelukkig niet. Maar of Rutte zo’n vaderlijke leider zal blijken als het echt mis blijft gaan? Dat is lijkt onwaarschijnlijk. Rutte hoopt op een snelle indamming van het virus, het zal hem geen windeieren leggen richting de aanstaande verkiezingen.

Zo is de cirkel weer rond, de machthebbers zullen altijd geneigd zijn, het algemeen belang in te zetten voor hun eigen belang op voortregeren. U zult dat gaan zien de komende maanden verwacht ik. Het opportunisme zal weer als een stuiterbal omhoog komen. En als straks duidelijk wordt waar Rutte de crisis van wil betalen dan zal het neoliberale virus in al zijn toonaarden weer toeslaan!

Martijn Stekelenburg

right.
Normaal garen valt er immers niet mee te spinnen. Ik als lang SP lid van bijna 60 jaar KOTS al lang van die uitbuiters praktijken en het dictatoreale gedram der ondes kudigen van de meederheid. Mede daarom heb ik de 2e kamerfractie een voorstel tot 1 a 2 procent btw verlaging gemaild.
Er was gisteren een motie om de sociale woninghuren te bevriezen, van GL, PVDA EN onS maar dat haalde het natuurlijk weer niet. Zou men nu ooit eens wijzer willen worden? Laten we dat gewoon eens gaan afdwingen!

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.