Nieuwegein en het referendum

14 april 2016

Nieuwegein en het referendum

Foto: SP

De uitslag van het op 6 april j.l. gehouden referendum over het Oekraïne verdrag in  Nieuwegein bleek een duidelijke overwinning voor de tegenstemmers: 67,3% van de stemmers stemden ‘tegen’, tegenover 32% ‘voor’ stemmers. Opvallend was wel de lage opkomst: 31%, de allerlaagste stembusopkomst ooit in Nieuwegein. Op stad Utrecht na was het ook de laagste opkomst in de regio.

Het kabinet lijkt nu het ‘tegen’ van Nederland niet erg serieus te nemen en daarmee de bedenkelijke lijn voort te zetten die voorafgaand aan het referendum al bij veel lokale politici waarneembaar was.

Zo merkten wij bij de burgemeester van Nieuwegein veel weerstand om dit referendum goed te organiseren. Er werden maar18 stembureaus ingericht met als vermoedelijk gevolg dat de opkomst in Nieuwegein nog nooit zo laag was. Ook waren er dit keer geen verkiezingsborden geplaatst.

Foto: SP

Er was vanuit het Rijk met €104.000,- genoeg geld beschikbaar gesteld voor het fatsoenlijk regelen van het referendum. Ter vergelijking: voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 was € 125.000,- gebudgetteerd. Deze kosten waren toen voldoende voor het organiseren van de gemeenteraadsverkiezingen met 37 stemlokalen en het overal in Nieuwegein plaatsen van verkiezingsborden.

Het lijkt er ook op dat de gemeente Nieuwegein aan dit referendum geld heeft overgehouden.

De SP wil daarom weten hoeveel geld het organiseren van het referendum in Nieuwegein werkelijk heeft gekost  of opgeleverd. Ook worden er vragen gesteld over het door de burgemeester in het vervolg ruim vóóraf volledig informeren van de politieke partijen over de organisatie van verkiezingen en referenda. Want ook daar viel er rond het referendum nog wel het één en ander op aan te merken.

Wij, de politiek, willen de afstand die er bestaat tussen de politiek en publiek terecht verkleinen. Dat kan door verkiezingen altijd met alles wat daarbij hoort serieus en fatsoenlijk te organiseren, door vooral ook opkomstbevorderend bezig te zijn. En door verkiezingsuitslagen natuurlijk serieus te nemen.. Of dat laatste ook gebeurt is nog maar de vraag, gelet op de uitlatingen van de VVD in het Tweede Kamer debat over de referendumuitslag.

Foto: SP

Voor de volledigheid hier nog de vragen van de SP aan het college:

1. Hoeveel geld heeft uiteindelijk het organiseren van het referendum in Nieuwegein gekost?
  2. Voor het organiseren van de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 was er een bedrag van € 125.000,- gebudgetteerd. Deze kosten voor 37 stembureaus waren toereikend voor de werkelijk gemaakte kosten bij het organiseren van een verkiezing. In het gemeentefonds is voor Nieuwegein € 104.000 gestort voor het organiseren van dit Oekraïne referendum.  (Zie antwoorden op eerdere vragen, RIS 2016-108). We hadden maar 18 stembureaus. Waar gaat het te veel uitgekeerde geld aan het gemeentefonds naar toe?
  3. Er is ook geld uitgespaard in de vorm van personeelsuren door het niet plaatsen van de verkiezingsborden. Kunt u aangeven hoeveel dat is geweest? Waarom is er voor gekozen de verkiezingsborden niet te plaatsen. Worden er bij volgende verkiezingen of referenda wel of geen borden geplaatst en waar hangt dat van af  (criteria)?
  4. Worden de partijen hierover voortijdig geïnformeerd zodat er nog actie ondernomen kan worden bij het al dan niet bestellen en laten drukken van posters? Hoelang voor een verkiezingen en door wie worden dit soort beslissingen genomen?
  5. Is de burgemeester van plan om bij een volgend te organiseren verkiezing of referendum deze 18 stemlokalen aan te houden? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet? Wat zijn de criteria?
  6. Is de burgemeester van plan om in het vervolg bij een beslissing over het aantal stemlokalen eerst de gemeenteraad te informeren? Zo nee, waarom niet?
  7. De opkomst in Nieuwegein voor het Oekraïne referendum was 31.1 %, dat is lager dan het landelijke gemiddelde. Bij het referendum in 2005 was de opkomst in Nieuwegein 65,7 % dat was hoger dan het landelijk gemiddelde van 63,3%, toen waren er 36 stembureaus. Bij de laatste Europese verkiezingen was de opkomst in Nieuwegein 34,5 %. De opkomst voor het Oekraïne referendum was de laagste opkomst ooit in Nieuwegein. Denkt het college dat er een direct verband bestaat tot de vermindering van het aantal stemlokalen en de allerlaagste opkomst ooit?
  8. Heeft het college spijt dat er maar zo weinig stemlokalen geopend waren? Heeft het college van Nieuwegein hierdoor dit referendum vanaf het begin niet serieus genomen? Hoe kunnen we dit bij toekomstige referenda voorkomen?

Annie van den Heuvel
Fractievoorzitter SP Nieuwegein

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.