College Nieuwegein zet inwoners weg als dreinende kleuters die hun speelgoed niet willen opruimen

12 maart 2019

Het voorscheiden van plastic, metalen en drankenkartons (PMD) kost inwoners veel tijd en ruimte in huis. In regio's waar het restafval en PMD pas na ophalen door de reinigingsdienst van elkaar gescheiden wordt, blijkt dat het ook anders kan. OMRIN behaalt in het noorden van ons land steeds betere resultaten met nascheiding. En nieuwe technieken schreiden rap voort. Over enige jaren is huishoudelijk voorscheiden volledig achterhaald en kan Nieuwegein een investering van miljoenen afschrijven.

Maar het Nieuwegeinse college van B&W veegt argumenten tegen voorscheiding structureel van tafel. In de afgelopen 4 jaar hebben raadsleden regelmatig om objectieve cijfers gevraagd. Het recent verschenen onderzoeksrapport is onvolledig, staat vol meningen in plaats van de gevraagde cijfers en er wordt geen wederhoor toegepast.

In de laatste commissievergadering bleek dat gemeente Nieuwegein nascheiden als een niet circulaire oplossing ziet. Wie tegen voorscheiden van PMD is, is voor het verwoesten van onze leefomgeving. OMRIN laat zien dat nascheiden een winstgevende circulaire oplossing is. Maar Nieuwegein zet ze weg als milieucriminelen.

Volgens de gemeente is het een kwestie van ‘de inwoners bewust maken van het belang van het scheiden van grondstoffen uit het afval’. De burger moet zich schuldig voelen over het spoor van afval dat hij achter laat. Burgers moeten de regels voor het scheiden van afval goed in de gaten houden, wekelijks bestuderen en als moraalpolitie achter hun kinderen aanzitten om te zorgen dat zij zich netjes aanpassen aan de wetten van de vrije markteconomie. De industrie dicteert: de burger moet het afvalprobleem oplossen.

Geen woord over alle mislukte verpakkingsconvenanten. Al bijna 40 jaar houdt de industrie de overheid aan het lijntje. Geen woord over het in gebreke blijven van de politiek. Onderzoeken wijzen steeds weer uit dat convenanten niet werken. Boetes en belastingen wel, maar dat ligt politiek niet zo lekker. Voor het afwentelen op de burger is niet zoveel politieke moed nodig. Zolang bijvoorbeeld piepkleine geheugenkaartjes voor je telefoon in een enorme berg plastic verpakt worden, gaan we dit probleem niet oplossen. De plasticberg neemt mondiaal reusachtige vormen aan. Plastic scheiden, zorgt niet voor minder plastic.

Met "omgekeerd inzamelen" worden de maatregelen groengewassen. Het houdt dus ook in dat het restafval niet meer aan huis ingezameld wordt. Ouden van dagen bijvoorbeeld moeten met hun afval straks tot 300 m lopen naar een straatcontainer. En dat terwijl ik nu al zeer regelmatig door voorbijgangers in mijn containers gedumpt afval aantref, bij het oud papier of in de GFT.

Een investering van bijna 6 miljoen euro en hoge structurele kosten van het systeem worden als noodzakelijk betiteld. Nieuwegein wil afvalcoaches om burgers die hun afval niet goed scheiden op te voeden. Een lachertje met 2 mensen in deeltijd op 60.000 inwoners. De langspeelplaat van milieufundamentalisten hangt al jaren in zelfde groef: ‘de mens is schuldig en moet boeten voor het verwoesten van de leefomgeving’. Voor een meer rationele benadering is geen ruimte en zo gaan we door met het naar de knoppen helpen van de aarde.

Op afvalvrije basisscholen wordt onze kinderen geleerd dat verpakkingsafval geen probleem is, als je het maar in het juiste vakje stopt. Dan noemen we het geen afval meer en schijnt het probleem opgelost! Is dit groenwassen van afval, of hersenspoelen van kinderen?

Frank van den Heuvel

Raadslid SP Nieuwegein

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.