Column: het begint weer!

28 augustus 2018

Column: het begint weer!

Een nieuw politiek jaar waarin Nederland  nog steeds zucht
onder het al jaren durende neoliberale sociale sloopjuk van de VVD - en
al die partijen die onder het mom van compromisbereidheid niet te
beroerd waren voor een plek op het dikbetaalde pluche hun ziel en
zaligheid aan de duvel en zijn ouwe moer cadeau te doen.

Een situatie die er onder meer toe heeft geleid dat het er nu veel van weg
heeft dat niet het parlement meer bepaalt wat er gedaan moet worden,
maar ondernemingen als  Shell en Unilever. Want die hebben met  Mark
Rutte als oud werknemer van Unilever een voor hen uitstekend
functionerende woord- en uitvoerder. Het kabinet Shell/Unilever 1 zit er
duidelijk niet echt voor Nederland.

Ook de in Nieuwegein aangetreden coalitie wordt beheersd door die VVD. Het zal in veel toonaarden worden ontkend, maar de partijen die aan de hand van de lokale zetbaasjes van Mark Rutte in Nieuwegein mogen meedoen zullen
vooral lokaal VVD beleid gaan maken. Alles wat maar enigznis sociaal kan
worden genoemd zal op een laag pitje worden gezet: lekker zachtjes
laten doorpruttelen, niets meer aan doen.
Het politieke gezelschap dat in Nieuwegein al sinds mensenheugenis in verschillende combinaties  aan de touwtjes  trekt maakt - na een heus sociaal intermezzo van vier jaar met de SP - de komende jaren weer gewoon als oude jongens krentebrood de bestuurlijke dienst uit. En dat belooft waarschijnlijk
helaas weinig goeds.

Hoe zal het bijvoorbeeld gaan met de sociale woningbouw? Bekend is dat de VVD  als partij van het z.g. “goed volk” versus de rest vindt, dat sociale woningbouw best wel een paar tandjes minder kan en dat woningcorporaties maar zoveel mogelijk woningen moeten verkopen.  Dat beleid is landelijk ingevuld door ene Stef Blok, sinds kort gepromoveerd  tot VVD  minister van buitenlandse  zaken omdat ie daar ook al verstand van zou hebben.  En als er dan tóch meer gebouwd moet worden, dan wat de VVD betreft vooral graag voor mensen met een goed gevulde bankrekening. Het "hogere segment" noemen ze dat.
Ook is het de vraag hoe daadkrachtig men gaat optreden tegen het ook binnen de VVD bekende verschijnsel van "huisjesmelkers", die op meer dan
 schandalige wijze  misbruik maken van de schaarste aan fatsoenlijke
woonruimte. Onderzoek heeft uitgewezen dat de gemeente Nieuwegein op dit
punt niet vooruit te branden is.
En wat gaat er eigenlijk verder gebeuren met Geynwijs nu het bij de gemeente is ondergebracht? En Movactor dan, dat met een oud Geynwijs directeur aan het hoofd nu prompt in dezelfde negatieve organisatorische voetsporen is getreden als datzelfde Geynwijs.....?

Het is duidelijk: dit wordt een politiek jaar waarbij de mouwen flink moeten worden opgestroopt. In de raad en zeker ook op straat. Het wordt een strijd. Een strijd voor rechtvaardigheid, voor menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en échte soldariteit.  De beuk moet er gewoon in!

Emile Grivel