Respect....

18 maart 2018

Respect....

...voor al die mensen die de afgelopen weken de benen onder hun lijf vandaan hebben gelopen om iedereen op te roepen om te gaan stemmen. Bij voorkeur op hun partij, vanzelf. Door weer en wind, vooral ook de kou trotserend. Van wijk naar wijk, straat in straat uit, huis naar huis. Buffelen voor de goede zaak.

Op geen enkel ander moment is de interesse van de politiek in het wel en wee van kiezers zo groot als rond een naderende stembusgang. Maar  daar zit hem nou ook precies de kneep.

Als de stembureaus weer dicht zijn, de stemmen geteld, de wonden gelikt of het overwinningsfeestje gevierd, is het weer tijd om "normaal" te doen. En dat houdt voor de meesten toch een versnelde terugtrekkende beweging richting bestuurlijke kaasstolp in.  Want veel van die recent kouwkleumende politieke vertegenwoordigers voelen zich toch veel meer op hun gemak in ritselkamertjes en behaaglijk warme vergaderzalen om daar de komende jaren weer in een soort van discussie "battles" te proberen elkaar verbaal de loef af te steken.

Het  grote wantrouwen van veel mensen in de politiek komt door (lokale) politici die zich alleen laten zien als er verkiezingen in aantocht zijn, lieden die  het één zeggen maar juist het andere doen. Gasten die beweren dingen voor elkaar te krijgen, maar nog geen deuk in een pakje boter kunnen slaan. En types die zichzelf ingenomen op de borst kloppen dat de kiezer zich eigenlijk heel gelukkig mag prijzen wél op die partij en haar lijsttrekker te kunnen stemmen. Wát nou, respect?…..

De SP is altíjd actief. Daar is geen verkiezingsperiode voor nodig. Het activisme zit in het DNA van de partij, het zit in het DNA van haar raadsleden, de parlementsleden, de wethouders en die ene recent benoemde SP burgemeester. Het zit in het DNA van al haar leden.
Naar de mensen toe, horen en zien wat er echt speelt, aanpakken en actievoeren waar het nodig  is, op straat en in de raad. Dus écht iets doen! En zeker niet doen alsof….

Daarom kan men 21 maart kiezen voor de SP.  Gelukkig wel.
Een keus voor de SP in Nieuwegein is een keus voor échte zorg op maat, voor het opkomen voor belangen van kleine ondernemers, voor betaalbare woningen voor starters en ouderen en voor het stimuleren van sociaal ondernemerschap.

Menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit, daar gaat het écht om. Voor elkaar. Dus.

Emile Grivel, actieteam