Verplichte tegenprestatie

11 juni 2015

Verplichte tegenprestatie

Tekst: Marian Bijvoet  Het is nog maar nauwelijks tot me doorgedrongen, maar sinds donderdagavond 28 mei 2015 is Nieuwegein officieel een gemeente waar mensen die aanspraak maken op een bijstandsuitkering, verplicht gaan worden om een tegenprestatie te leveren. Hoe kan dat? Ik leg het u graag hieronder uit.

Als raad werd van ons door het college gevraagd om in te stemmen met de Participatieverordening WIL (Werk en Inkomen Lekstroom). In die verordening stond dat de WIL een client kan stimuleren tot het verrichten van een tegenprestatie. Daar konden de SP en een heel aantal andere partijen goed mee leven.

De VVD - samen met vier andere partijen (Ieders Belang, CDA, CU en VSP) - wilden echter clienten verplichten om een tegenprestatie te leveren. Dit verwoordden zij in een amendement. Over dat amendement zijn op 28 mei 2015 flink de degens gekruist.

Foto: webzine / webzine

Aan de SP heeft het niet gelegen. Wij zien een verplichting niet zitten om een aantal redenen. De belangrijkste reden is dat een verplichting gewoon niet uitvoerbaar is. Je kunt geen onvrijwillige vrijwilliger, een zogenaamde 'dwangvrijwilliger', op organisaties afsturen. Ze zien je al aankomen!

Mocht iemand wel 'te werk gesteld worden', dan moet er vervolgens bijgehouden worden of die persoon wel of niet voldoende aanwezig is om aan zijn/haar verplichting te voldoen. Er moet een heel ambtenarenapparaat opgetuigd worden om prestatie en absentie bij te houden. Dat moeten we niet willen, alleen maar om dat (kleine) percentage dat echt niet vooruit te branden is, een tegenprestatie te laten leveren.

Er gaat kostbaar geld op aan die kleine groep, terwijl je een veel grotere groep van welwillenden voor ogen moet hebben; daar moet je je energie en geld in willen steken als gemeente.

Foto: Loesje / Loesje
De VVD en consorten zagen dit niet in. Zij blijven de verplichting inzetten als stoer instrument omde, in hun ogen luie uitkeringsgerechtigden nu eindelijk eens aan te pakken. Coalitiepartij D66 liet zich overigens niet verleiden tot deze poppenkast en kwam met de nuchtere constatering: 'Als je mensen iets  verplicht, dan creeer je ook een recht. Dat is het recht op een plak waar je fatsoenlijk, binnen de gestelde kaders, je tegenprestatie kan uitvoeren. Die plekken zijn er gewoonweg niet'.

Waar ik echter onpasselijk van werd, was dat een aantal partijen zich die avond liever (openlijk!) bezig hield met het bedrijven van partijpolitiek dan werkelijk aandacht te besteden aan degenen waar het echt om gaat, de bijstandgerechtigden. De mensen met de allergrootste afstand tot de arbeidsmarkt en daarmee de meest kwetsbaren in onze Nieuwegeinse samenleving.

Die mensen zijn bijvoorbeeld door een groot aantal partijen nauwelijks ter sprake gebracht. Het liet ze gewoon koud; ze waren te druk met stoken tussen de coalitiepartijen. Dat stuitte mij werkelijk tegen de borst en ik hoop daar ook nooit aan te kunnen wennen.

En als ik eerlijk ben (en als collegae-raadsleden dat nu ook eens zouden doen), dan denk ik dat dit zinloze gedoe over het al dan niet verplichten van de tegenprestatie helemaal niet nodig was geweest. Als door de VVD niet het gestrekte been van fractielid mevrouw Soerdjbalie was ingezet om een neoliberaal statement te maken, dan hadden we elkaar zelfs kunnen vinden in de discussie. Het gaat namelijk om de ontwikkeling van de belanghebbenden. En zie: dit zit al sinds lang in het gedachtengoed van de WIL.

Om dat te bereiken was dus geen tenenkrommend debat zoals op 28 mei 2015 nodig. Een debat dat wat mij betreft niet meer heeft opgeleverd dan het onnozel gniffelen van een aantal oppositiepartijen. Een misplaatst gegrinnik dat niets bijdraagt aan het goed houden en beter maken van Nieuwegein".

Marian Bijvoet
SP fractielid

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.