SP stelt vragen over absurd lange wachttijden aanvragen WMO

2 maart 2014

SP stelt vragen over absurd lange wachttijden aanvragen WMO

Dit weekend bereikte de SP een schokkend signaal over absurd lange wachttijden voor WMO aanvragen in Nieuwegein. Een inwoonster vroeg hulp voor het terminaal zieke echtgenoot. Zij moest minimaal 4 weken wachten, gezien de werk- omstandigheden bij de gemeente. Haar man is inmiddels overleden. De SP stelt vragen hierover aan het college. Lees verder voor de vragen die de SP stelde.

Na een mail en een gesprek met de betreffende inwoonster besloot de fractie om verhaal te halen bij het college. Hieronder de vragen:

Geacht college,

De SP is recentelijk benaderd door een cliënt van het WMO loket en spreekt over zeer lange doorlooptijden in een urgent geval. Mevrouws echtgenoot was terminaal en deed een aanvraag voor onder andere een rolstoel en taxivergoeding. Aan het loket werd gezegd dat het vier weken zou duren voordat er een vervolgafspraak gemaakt kon worden. Mevrouw heeft flink aangedrongen gezien de omstandigheden op een eerdere mogelijkheid. Ook bij navraag bleek dit niet mogelijk.

Vol ongeloof heeft mevrouw zich hierin geschikt. Haar man had direct hulp nodig, en kreeg dit niet. De WMO medewerker gaf aan dat er een ondercapaciteit was van anderhalve FTE. Hierdoor liepen alle zaken vertraging op. Men vond het zelf eigenlijk ook niet acceptabel.

Toen er uiteindelijk een afspraak kwam, 4 weken later op 20 februari j.l. kon er ook niet direct iets geregeld worden. Dit was helaas ook niet meer nodig want de volgende dag werd meneer opgenomen. Een dag daarna is hij overleden. De SP heeft de volgende vragen aan het college:

1. Is het college bekend met het voorkomen van dergelijke lange doorlooptijden voor (urgente) aanvragen?
  1. Kan het college aangeven welke richtlijnen er zijn voor reageren op (urgente) aanvragen?
  1. Kan het college een overzicht geven van alle aanvragen over de laatste 12 maanden, inclusief de reactietijden op de eerste aanvraag tot en met de afhandeling, met vermelding van het type hulpvraag?
  1. Is het college het eens met de SP dat een termijn van 4 weken voor het behandelen van urgente aanvragen ver buiten een acceptabele termijn valt?
  1. Welke garantie kan het college geven dat in vanaf nu voorkomende gevallen de doorlooptijden tot een acceptabel niveau worden teruggebracht? Welke gevolgen ziet het college voor zich wanneer vanaf 2015 de bezuinigingen op de WMO een feit worden?

Reacties

Inmiddels hebben we al een andere reactie gezien van iemand die hulp nodig had na een operatie. Dat werd twee dagen van te voren gemeld. Ook deze meneer moest vier weken wachten! Dan is de aanvraag helemaal niet meer relevant.

Ik snap de SP niet. 1 klacht en er wordt actie ondernomen. Maar wanneer honderdduizenden mensen zo niet meer 65blijft65 willen, zoals beloofd, dan zegt de SP dag met het handje.

Beste Jos, het zijn inmiddels meer reacties. Maar het is vooral de ernst van de zaak die maakt dat we dit hoog opnemen. En niet alleen de SP.