Symbolische nee stem SP tegen historische afbraak mag niet baten

29 februari 2012

Symbolische nee stem SP tegen historische afbraak mag niet baten

Vandaag werden de wijzigingen op de Bijstandswet en een plan van aanpak voor de Wet Werken naar Vermogen besproken in de gemeenteraad. Deze nieuwe wetten gaan de definitieve doodsklap toebrengen aan een van de belangrijkste verworvenheden van de welzijnsstaat. Het vlammende betoog van SP mocht niet baten. Het asociale beleid van Kabinet Rutte wordt nu op gemeentelijk niveau doorgevoerd. Hiermee is de afbraak voorlopig compleet.

Ondanks het gevecht van de oppositie in de Tweede Kamer heeft het kabinet Rutte, met gedoogsteun van Wilders, de Bijstandswet enorm uitgekleed en armoede opnieuw tot erfelijk materiaal gemaakt. Lees hieronder het hele betoog van fractievoorzitter Martijn Stekelenburg over de ze historische blunder. Als een laatste middel en kans, stemde SP als een van de zeer weinige partijen tegen dit nieuwe beleid. SP vreest dat het beleid jammerlijk zal mislukken en grote groepen mensen in diepere armoede zal storten. Voorlopig moet maar blijken welke gevolgen het heeft. SP blijft dit op de voet volgen.

Het betoog van SP in de gemeenteraad:

Voorzitter,

Voor de SP is het bespreken van dit onderwerp nauwelijks mogelijk zonder de landelijke politiek erbij te betrekken. Het keiharde, asociale en vooral onuitvoerbare beleid van kabinet Rutte, hakt daar waar het pijn doet. De meest kwetsbare groepen worden hier aangepakt door ze over een kam te scheren en hun problemen terug te brengen tot een versimpeld probleem: 'Men heeft geen werk'.

Het gemakzuchtige principe van de eigen verantwoordelijkheid wordt hier zover opgerekt dat het daardoor wel erg doorzichtig wordt wat de werkelijke bedoelingen van het kabinet zijn. Een rücksichtsloze bezuiniging, koste wat het kost. En wat het hier kost, is niet in geld uit te drukken. Ik zou bij deze gelegenheid maar eens een uitspraak van Job Cohen willen gebruiken zoals hij die deed in de afscheidsbrief aan de Tweede Kamer deze week. Hij zei hierin: 'Dit kabinet kent van alles de prijs maar niet de waarde'.
SP is een partij van de solidariteit en de medemenselijkheid. Boven alles is de menselijke waardigheid ons hoogste goed. Kijkend naar deze maatregelen, moeten we constateren dat de solidariteit door Rutte en Verhagen, met hulp van volksverlakker Wilders, volledig is losgelaten. Het terugwerpen van de mens op zichzelf, zonder alternatieven te bieden, is bij de beesten af. Een historische schande.

Met de nieuwe wet gooien we een lang verworven recht overboord. Het Wettelijk Minimum Loon komt feitelijk te vervallen doordat we mensen langdurig, soms voor jaren achtereen, voor een habbekrats aan het werk gaan zetten. Dit is misschien wel de meest kwalijke maatregel en geeft haarfijn aan wat het is, dat de liberalen en de Christen Democraten uit het oog zijn verloren.
De mens is meer dan alleen een werknemer. De maatschappij is meer dan een economie. Mensen zijn ongelijk, maar wel gelijkwaardig. Iedereen heeft dus recht op een eerlijke en waardige beloning voor arbeid.

Ook het wederom erfelijk maken van armoede door de uitkering van ouders met het inkomen van thuiswonende kinderen te verrekenen is een grote historische schande. Hier kan echt niets goeds van komen, en duidt wederom aan dat bezuinigen echt het enige doel is bij de nieuwe maatregelen. Het snijden in bestaansvoorwaarden van mensen tast de menselijke waardigheid aan. Daar zal de SP nooit mee instemmen.

Voorzitter, mijn fractie heeft er op zichzelf alle begrip voor dat deze maatregelen vanuit Den Haag naar de gemeenten komen. Gemeenten zien zich gedwongen om het uit te voeren. Het college heeft haar best gedaan om binnen deze kaders een redelijk beleid op te zetten. Wat mij persoonlijk vreselijk spijt, op voorhand, is dat dit beleid jammerlijk zal mislukken. Het zal vele mensen in de armoede storten of onder onredelijke omstandigheden aan het werk zetten. Dat kan de SP nooit goedkeuren, landelijk beleid of niet. Op dit, mag ik wel zeggen historische moment, zegt de SP 'NEE' tegen deze plannen. Dat kan maar één keer officieel, en vanavond doen we dat in deze raad. We hopen dat er veel gemeenteraden volgen.